woensdag 9 januari 2008
Valerie
I promised Valerie to write my blog again when she was going back to Lake Oswego..
I wrote in English almost yeaaaars ago.. (okay maybe months) Now it is the right time to start writing in English again =)
Next month, we (a few classmates and I) join a debate in English. All the participants of the other schools are following lessons in two languages. We don't, so I have to practise.
But, this is not the subject I want to write about..
VALERIE =D
Yes, Valerie was in UGCHELEN :D!
And, like more people say.. It was almost normal.
lerie, you aren't changed at all. And I like that. =D
Your stay at our house was unfortunatly too short. You were funny in your pyjama!
I'm sorry that I gave you an unusable airbed.
En weetje, het is heel erg moeilijk om in het Engels te schrijven, want ik moet hele tijd denken over allerlei moeilijke woorden nadenken en dan is het helemaal niet leuk om wat te schrijven! Ik weet het, ik geef te snel op. Het is al laat 8-)
Ik hoop dat er nog een paar goede foto's zijn van je bezoek aan Nederland.. Op Esther's mobiel hopelijk.. Dan kunnen we jou en de appeltaart nog een keer terug zien.
Ik heb er weer een paar mooie herinneringen bij, dankjewel.
De sterretjes mogen we NOOIT vergeten, en elk jaar herhalen! Oké? Ookal zijn we niet bij elkaar met oud en nieuw. (Hoe noem je oud en nieuw in het Engels?) Want ik bedacht hè, dat we dat elk jaar hebben gedaan tot nu toe wat ik me kan herinneren. En het zou zonde zijn om die mooie traditie te verbreken, hehe.
Hmm, leuk een blog. Ik schrijf alleen naar Valerie =D Gelukkig is dat ook ongeveer de enige persoon die het af en toe leest ;)
Val; tot snel! Fijn je weer gezien te hebben.
dinsdag 30 oktober 2007
Dagje Den Haag
Pablo, Kymo, Sandra, Oma
We zijn met z'n vieren met de tram (ging prima, alleen moesten we 10 minuten wachten omdat we de tram hadden gemist omdat ik vergeten was naar het toilet te gaan) naar het centrum gegaan en hebben daar rondgelopen.
Het was erg gezellig én we gingen (kan je het je voorstellen met je opa en oma =D?) naar de MacDonalds. (Ik moet zeggen dat de milkshakes die ik zelf maak bij 't Ijskaffee meestal een stukje lekkerder zijn, behalve als ik er teveel melk bij heb gedaan.)
Weer in't huis van opa en oma hebben we heerlijk gegeten; niemand kookt zo lekker als m'n oma. Omdat we rond 8 uur graag weer thuis wilden zijn, gingen we om 6 uur weg. De trein stond al klaar en er stond op het bord; Utrecht, Amersfoort, Apeldoorn. (zoiets, Apeldoorn stond er in ieder geval bij.) Dat was mooi! We hoefden niet over te stappen!
Dat hadden we dus mooi verkeerd begrepen. De reis naar Utrecht verliep heel langzaam.. Er werd aan de rails gewerkt en we moesten wachten op andere treinen.. Eíndelijk kwamen we in Utrecht op spoor 12. Volgens onze planning moesten we ernaast op 11 zijn voor de trein naar Amersfoort. Aangezien we vertraging hadden gehad gingen we ervanuit dat onze aansluiting al weg was. Op het bord van de trein op perron 11 stond ook; Enschede & Groningen. Díe moesten we dus níet hebben dachten we, en we gingen met de roltrap omhoog. We zage gelijk dat we de verkeerde beslissing hadden genomen, de trein stopte ook in Amersfoort, en we renden terug naar beneden. Maar natúurijk was hij al weg. Op het perron stonden tientallen mensen te schelden die de trein ook hadden gemist. We vonden de volgende trein naar Amersfoort gelukkig snel, maar deze had ook vertraging en zo kwamen we nóg later in Amersfoort aan. Toen we daar eindelijk waren was het 20.00 uur. We hadden twee keuzes; de trein van 20:06 uur of die van 20:10 uur. Voor die van 20.06 moesten we een stukje lopen maar we hadden nog tijd. Ik wilde wachten op de latere maar Mandy nam de beslissing en we gingen opzoek naar perron 5a. (We stonden bij 1a). Óp perron 5a kregen we de mededeling dat onze trein op perron 6 zou aankomen. Weer rennen dus. We waren helemaal gelukkig dat we eindelijk in de goede trein (Nouja, hij was heel lelijk, maar we gingen naar Apeldoorn!) zaten, maar de trein ging maar niet en ging maar niet. De trein van 20:10 uur was allang weg, weér de verkeerde beslissing genomen dus.
Doodmoe kwamen we uiteindelijk om 20.45 uur aan in Apeldoorn, waar onze moeder ons al ongeveer 20 minuten stond op te wachten.
We hadden net zo goed nog even op de bus kunnen wachten.;)
Tip: Reis alleen met de trein als je er zeker van bent dat de treinen allemaal volgens rooster lopen en er geen omleidingen zijn!
dinsdag 9 oktober 2007
Vaarwel
Viënda is afgelopen zondag ingeslapen.. Ze had verlammingen waardoor ze soms wegviel. Zo was ze afgelopen weken een aantal keren in het prikkeldraad vast komen te zitten. Ze was ook al bijna 29 jaar, wat heel oud is voor een paard. Ze heeft een goed leven gehad volgens mij =) Wij en ook de andere paarden zullen hun 'moeder' denk ik erg missen. Het liefste paard van allemaal.
Wilco en Boris zijn verkocht. Ze worden zaterdag opgehaald. Het is erg jammer maar het is niet anders. We kunnen ze gelukkig nog eens zien in Beekbergen ;) Toch zullen we hen ook erg missen. Wilco z'n fijne beukacties, de confrontaties van hem met de man in de scootmobiel plús hond, het vernielen van het kuilvoer, het lief 'stilstaan' (A) We zullen zijn vriendelijkheid missen, zijn betrouwbaarheid, zijn kracht.. en ga zo maar door :)
Boris is er niet zo heel lang geweest maar hij heeft voor veel veranderingen gezorgd! Hij is in 1 jaar 6 keer vader geworden en heeft dus voor 6 nieuwe aanwinsten gezorgd.
Vaarwel!
maandag 1 oktober 2007
My sweet sixteen
Ik ben eeeeeindelijk 16 =D
27 september was de grote dag.. Of nouja groot.. We moesten tot 4 uur naar school, wat dan nog meeviel want normaal gesproken moeten we op donderdag tot ong. kwart voor 5. 's Ochtends had ik al een geurtje, sokken en een riem gekregen. 's Middags uit school gingen Stefan en Esther mee. Dat was dan ook mijn enige visite 8-) Ik heb nog een zilveren armband en ketting gekregen, enneuh, een DVD, enz. (niet zo interessant eigenlijk allemaal :D) Wat heel erg leuk was, was dat ik ook een cadeautje uit Amerika kreeg! Dat had ik niet verwacht, en ik was er erg blij mee (Bedankt Mullens! ;))
Maar het was wel gezellig verder. Alleen ik voel me niet anders nu ik 16 ben.
Uhm. Sja. En nu? Ik denk al minder positief over school dan in mijn vorige post.. Het is saaier en vervelender. Het is moeilijk om iets aan huiswerk te doen, terwijl ik me had voorgenomen heel goed mn best te doen. Niet dat het slecht gaat hoor, tis gewoon euh, 'vervelend'. (Dat woord heb ik al gebruikt in deze alinea, klinkt niet mooi, maar 't is niet anders. =D)
Eigenlijk heb ik weinig te melden verder, en omdat het anders toch saai wordt om te lezen, stop ik nu maar.
x
dinsdag 11 september 2007
Terug in ons vertrouwde ritme..
De laatste keer waren we nog in Costa Rica en nu zitten we weer in het koude kikkerland. Het is echt niet grappig om 's ochtends je rolgordijn open te doen en dan een donkere bewolkte lucht te zien! Gelukkig is het alwel wat lichter als we op ons fietsje naar school moeten maar het zal niet lang duren voor we weer midden in de nacht(in het donker) moeten opstaan.
Het einde van Costa Rica was ook nog heel leuk. We zijn naar de vulkaan geweest en het was super mooi! (Ja echt waar, ik overdrijf niet eens) Ook zijn we weer optijd terug gekomen.
Volgens mij heb ik in Newark het 7e boek van Harry Potter gekocht. Ik ben nu pas ongeveer op de helft, moet je nagaan hoe druk ik het heb hier! Niet eens tijd om normaal een boek te kunnen lezen.. Ik vind hem wel goed tot nu toe, vooral Hermione, Ron en Harry en hoe ze met elkaar omgaan!
Op school is het nu nog wel uit te houden. Alleen de meeste dagen ben ik rond kwart over 4 thuis, wat niet echt relaxt is! Met ANW hebben we altijd leuke discussies over bijvoorbeeld de bijbel of bacteriën die de mensheid uitroeien etc. De vakken, (kcv, bio, nederlands, engels enz) zijn best leuk en zelfs natuurkunde is beter uit te houden! (We hebben nu maar 2 uur per week ipv 4!!)
De komende weken heb ik een aantal feestjes waar ik naar uit kan kijken.. (onderandere die van mezelf!) Paardrijden gaat goed. Het is nog steeds leuk om te werken bij t Ijskaffee..
Kortom; Het is helemaal niet zo erg om weer thuis te zijn!
Hoewel het hier niet zo mooi en echt is (Pura Vida!) als in Costa Rica!
zaterdag 25 augustus 2007
Ola!
Ola :)
Het is weer een paar dagen geleden dat ik een stukje heb geschreven. Dit komt doordat we in Panama zijn geweest 2 nachtjes.
Even kort vertellen wat we hebben gedaan deze afgelopen dagen..
Maandag: naar 'Porto Viego'. Wat souveniertjes gekocht en aan strand gelegen.
Dinsdag: naar Nationaal Park Cahuita. Ver lopen! We wilden snorkelen maar mocht alleen met een gids. Apen gezien, veel krabbetjes met ogen op steeltjes :D, een luiaard..
Woensdag: naar Panama. Laaaaaang reizen. Eerst met de auto naar de grens.. Lopen over een brug met gaten erin! Eng :D, daarna met een taxibusje naar de boot en met de boot naar het eiland 'Bocas del Toro'. Beetje rondgelopen en wat gedronken ergens en vroeg! naar bed. In Panama is het trouwens weer 1 uur vroeger dan in Costa Rica.
Donderdag: met een bootje een tocht gemaakt.. Eerst naar een baai met dolfijnen!! Vond Kasper erg leuk.. Er zijn op dat eiland trouwens heeel veel mensen die je continu vragen of je een boottocht nodig hebt. Na de dolfijnen gingen we snorkelen op 2 plaatsen. Je zag heel veel mooie vissen, erg leuk. Ook zaten er veel kwallen wat Mandy niet zo leuk vond. Mama gebeten, hihi.
Na het snorkelen hebben we ergens op een eilandje gegeten en daarna zijn we naar een strand geweest waar je voor moest betalen. Er waren allemaal schattige kindjes die rode kikkertjes lieten zien en dan wilden ze geld hebben. Wij gaven ze lollies =D
's Avonds hebben we opa gemaild voor zn verjaardag in een internetcafe en we hebben ergens aan het water gegeten. Erg romantisch.
Vrijdag: Vandaag de lange (Well, niet zo heel lang vergeleken bij wat we nog allemaal moeten ondergaan) reis terug naar Cahuita. Ging best wel snel eigenlijk! Mandy heeft vlechtjes laten zetten en daar hebben we (Mandy, Johnny en ik) 4 uur gezeten. Mandy heeft met een bord op haar schoot gegeten. Het staat leuk vind ik, Kasper vindt het minder..
Vandaag, zaterdag, hebben we nog niets gedaan. Alleen gerelaxt. Er is 1 kinkajou doodgegaan en k ben benieuwd naar Kasper reactie. Zielig =(
Misschien gaan we nog wel surfen today of gewoon zwemmen. In iedergeval genieten =D
zondag 19 augustus 2007
Cahuita
Hi!
Alweer 2 dagen verder! Gisteren, zaterdag, was het weer hier iets minder. We hadden 's ochtends regen en het was de rest van de dag bewolkt. Wel was het nog warm, natuurlijk! 's Ochtends heeft Patricia ons de tuin laten zien. Nou er kwam geen einde aan, zo super groot! En mooi! Ze heeft allerlei dieren, zoals een aapje, neusbeertjes enz. Ook zijn ze een souveniers huisjes aan het maken, ze willen een soort parkje maken met allerlei planten en dieren. Ziet er mooi uit! Gisteren heb ik gesurft! Onee dat kan ik niet zeggen... Ik heb het geprobeerd. We gingen met Johnny en 3 van z'n vrienden die geen Engels praatten. Het was daarom niet minder gezellig! Het waren echt van die surfdudes, haha. En ze stopten niet met ' wappaa' :P Maarja. Ik kan dus nog niet surfen en ik kan al helemaal niet poolen! Gisterenavond gingen we met z'n 3en uit in het dorpje. Zo anders dan hier! Plaatselijke bevolking gemengd met toeristen overal in barretjes en op straat. Heel andere sfeer dan in Apeldoorn. Oja, we gingen dus poolen en ik was echt een ramp =) Heb er volgens mij 2 ballen in gekregen in de 4 potjes die we speelden. We gingen trouwens met de pick-up over de zandweggetjes (er zijn alleen maar zandwegen daar met heeel veel kuilen)
Vandaag, zondag, zijn we gaan paardrijden. We stonden netjes klaar om 10 uur, de tijd die we hadden afgesproken, maar toen waren de mensen nog niet klaar. Typisch. Het rijden was ook euhh.. vreemd. De paardjes waren klein. Bij eentje sneed het touw wat om hun hoofd zat helemaal in de neus zodat er bloed uitkwam.. Ze waren al bezweet voordat we erop gingen en ze waren mager! Maar ik denk dat ze er hier allemaal zo uitzien, dit was wel jammer. De rit was erg mooi door het oerwoud en over het strand. De 'gids' kende alleen maar stilstaan en galloperen volgens mij. We dronken tussendoor kokosmelk uit een kokosnoot =) Hoe tropisch! Alles is zo anders hier. Je leert ook heel veel. Echt mooi om dit allemaal zo mee te maken..
Vanmiddag hebben we nog op het verlaten strand gelegen. Op het stuk waar wij dus zitten, zit er haast nooit iemand op het strand. Door de huricane die over Jamaica gaat hebben we nu heel hoge golven! 3 meter ofzo. Niet zo fijn om te zwemmen, ook door de sterke stroming.
Rijst, kip en mais gegeten net. Ook elke dag avocado's, papaya's, bananen en watermeloen. (en meer, hehe)
Oja, laatste ding, deze post wordt veeeel te lang. (Niemand leest het toch ooit, maar ik schrijf wel voor mezelf) We worden hier echt lekgestoken! Ik heb oooveral jeuk en moet de torretjes en beesten van mn benen afslaan. Ook kan je je niet afdrogen voordat je je handdoek hebt gecontroleerd. Ook leuke ervaring =P
Ik mis mijn mobiel wel. Heb hem thuis gelaten omdat ik er hier niets aan heb. Maar het is raar om hem zo lang niet te zien :P